Kost, alkohol, motion og graviditet

De officielle kostråd til gravide har jeg linket til nederst på siden og dette indlæg er udelukkende min egen erfaring og holdning.

Det der med mad og drikke under graviditet, er et bredt diskuteret emne, hvor nogen følger sundhedsstyrelsens råd til punkt og prikke og andre, som mig selv, ikke følger dem helt så slavisk. I min verden er alt ikke sort og hvidt, derfor tror jeg heller ikke at det er nødvendigt at gå i petitesser med ens kost, bare fordi man er gravid. Men som med alle andre beslutninger i løbet af en graviditet, så skal man gøre det, som føles rigtig for en selv. Jeg tror nemlig langt hen ad vejen, at har man det godt i sig selv, og med sig selv, så bliver graviditeten, alt andet lige, meget nemmere.

Mit eget forhold til mad og drikke under graviditeten

I starten af min graviditet var jeg meget striks omkring ikke at indtage blandt andet alkohol og tunfisk, da jeg havde fået fortalt, at det var et totalt no-go, ellers blev baby med sikkerhed ikke helt normal. Det samme gjaldt rygning (nu ryger jeg ikke, så dette var ikke et problem for mig) og en næsten nul-tolerance med koffeinholdige drikke. Det skal lige siges, at jeg ikke havde læst sundhedsstyrelsens råd, men blot havde lyttet til folk i min omgangskreds og læst nogle artikler på nettet.

Efterhånden som graviditeten ikke længere føltes helt så fremmed som i starten, og jeg begyndte at få et lidt mere normalt forhold til min egen kropssituation igen, begyndte jeg også få et lidt mere, i mine øjne, rationelt forhold til mad og drikke igen. Jeg drikker stadig ikke store mængder alkohol, men jeg kan godt tillade mig selv at drikke et halvt glas vin til en særlig lejlighed, eller smage en tår af min kærestes gin & tonic, på en varm dag. For mig handler det nemlig langt hen ad vejen også om prioriteringer. Jeg synes at alkoholfri vin smager af en dårlig gang saftevand og det er bare ikke helt det samme at sidde med en sodavand. Dog har jeg intet dårligt at sige om de alkoholfri øl, der er på markedet i dag, faktisk synes jeg, at de langt hen ad vejen godt kan måle sig med ganske almindelige pilsnere.

Jeg er en person som elsker mad, og god mad er en af de ting som jeg sætter rigtig stor pris på. Jeg spiser stadig ikke kæmpe mængder tun, men jeg kan sagtens spise en tun-mad i ny og næ, og jeg spiser også glædeligt sushi, de få gange dette har været aktuelt, fordi jeg elsker sushi! Jeg er også en person som virkelig elsker en god steak, derfor kunne jeg aldrig drømme om at bestille en der var gennemstegt! Så de få gange jeg i løbet af min graviditet har fået serveret en god bøf, så har den været bestilt som medium-rare. I Danmark har vi så strenge regler til vores fødevarekontrol, at jeg godt har turdet tage ”chancen” om man vil, og så længe man ikke spiser sushi og steaks hver dag, eller hver uge, så tror jeg ikke man løber nogen risiko.

En af de ting, der ganske vidst ikke har noget med kost at gøre, men som har hjulpet mig meget igennem min graviditet, har været fysisk aktivitet. Jeg har aldrig hængt ud i et fitnesscenter eller løbet lange ture, men at komme ud og gå nogle ture i løbet af hele graviditeten tror jeg har været medvirkende til, at jeg slet ikke har lidt af vand i kroppen eller ondt nogle steder. Jeg skal selvfølgelig også lige tilføje, at hvis man har særlige forhold eller aftaler med egen læge, så bør disse overholdes, både i forhold til kost og fysisk aktivitet.


Slutteligt vil jeg gerne lige slå et slag for, at vi alle sammen skal stoppe med at dømme hinanden på forhånd. Være det sig mængden af fysisk aktivitet, hvad man vælger at indtage, hvor stor en vægtøgning (eller tab) man har gennemgået, rygning eller noget helt femte, så har vi nok alle vores grunde til at tage de valg vi tager ♥

https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/graviditet/gode-raad/kost-og-graviditet/

Del: